Jos olet kiinnostunut vähentämään alkoholin käyttöä, niin suosittelen olemaan vähintään kuukauden täysin ilman alkoholia. Varsinkin alkuvaiheessa alkoholi saattaa pyöriä mielessä entistä enemmän ja se on täysin normaalia.

Keräsin teille muutaman vinkin, josta oli erityisesti apua minulle alkuvaiheen alkoholimielitekoihin. Ja mielitekojahan tulee. Jos olet tottunut käyttämään alkoholia kohtuu säännöllisesti, niin kroppasi ja mielesi reagoi varmasti uuteen vaiheeseen. Mielessäsi saattaa käydä useasti “onko tässä mitään järkeä” tai “eihän minulla ole alkoholiongelmaa”. 

Usko minuun ja luota itseesi, tässä on järkeä. Jos pystyt olemaan alkoholia ensimmäisen kuukauden ajan, niin todennäköisesti vähintään vähennät alkoholin käyttöä myös jatkossa.  

1. Pysy erossa altistavista tilanteista 

Varsinkin alkuvaiheessa älä kiusaa itseäsi menemällä vuosisadan bileisiin ajatuksella, että olet siellä selvinpäin. Kieltäydy mahdollisuuksien mukaan kissanristiäisistä ja after-work kutsuista. Vaatii todella kovaa itsekuria kieltäytyä alkoholista muiden painostuksessa ja alkoholin ympäröimäinä, joten älä saata itseäsi kiusaukseen.  

2. Älä edes maista alkoholia 

Älä osta alkoholia ja kieltäydy kaikesta tarjotusta alkoholista. Yhden siemauksenkin maistaminen saa sinut helposti ajattelemaan, että tilanne on menetetty ja juomista on helppo jatkaa. Mutta jos pysyt vahvana, niin itsehillintäsi vahvistuu ja saat onnistumisen kokemuksia. Lisäksi voin luvata, että mielihalu menee ohi muutamassa tunnissa, jonka jälkeen olet itsellesi todella kiitollinen.  

3. Elä päivä ja viikonloppu kerrallaan 

Sinun ei tarvitse tehdä päätöstä alkoholittomuudesta loppuelämäsi ajaksi. Voit päättää aluksi olla yhden kuukauden juomatta tai jopa yhden viikonlopun juomatta. Älä mieti, että voitko juoda ystäväsi häissä ensi kesänä. Päätös jokaisesta alkoholittomasta päivästä on askel kohti tietoisempaa alkoholin käyttöä.  

4. Suhtaudu tilanteisiin uteliaasti 

Jos et pysty kieltäytymään kaikista bilekutsuista tai haluat välttämättä osallistua alkoholin täyteisiin bileisiin, niin yritä suhtautua selväpäisyyteen uteliaasti. Tunnustele omia fiiliksiäsi illan aikana. Koetko mahdollisesti ahdistuneisuutta, huvittuneisuutta tai tekeekö mielesi syrjäytyä omaan rauhaan. Kaikki tunnetilat ovat normaaleja ja niitä tunnustelemalla oppii tärkeitä asioita itsestä. Selvinpäin pystyt seuraamaan tilannetta ulkopuolelta ja huomaat nopeasti humalaisten ihmisten käyttäytyvän tietyllä tavalla. Älä myöskään stressaa siitä, että sinulle ei ole hauskaa. Selvinpäin olemisen taito on kyky jota voi oppia.  

5. Pysy päätöksessäsi 

Älä antaudu muiden painostuksella, houkutukselle tai syyllistämiselle. Tämä voi olla kaikista vaikein toteuttaa käytännössä. Et haluaisi olla illan ilonpilaaja ja tylsimys. Suosittelen totuuden kertomista myös alkoholittomuuden taustalla, mutta välillä pieni valkoinen valhe voi olla paikallaan, kun ystävät viidettätoista kertaa tarjoavat sinulle drinkkiä. Voit sanoa, että sinulle on tärkeä päivä huomenna ja haluat olla skarppina. Bileilta ei välttämättä ole paras vaihtoehto avata tarkemmin alkoholittomuuden taustoja ja ajatuksia, mutta suosittelen puhemaan aiheesta myöhemmin ystävien kanssa. Jokaisen tulisi kunnioittaa päätöstäsi huolehtia omasta hyvinvoinnistasi.  

6. Ole itsellesi armollinen 

Repsahduksia sattuu kaikille. Älä soimaa niistä itseäsi vaan jatka rohkeasti matkaa. On turha katua jo juotuja alkoholeja. Ainoa mihin pystyt vaikuttamaan, on tulevaisuutesi. Alkoholittomuuden tai tietoisen alkoholin käytön ei tulisi olla päämäärä vaan elämäntapa.  

7. Pidä huoli terveellisistä elämäntavoista 

Klisee mutta totta, että liikunta tutkitusta vähentää viinanhimoa. Pyri liikkumaan säännöllisesti ja syömään monipuolisesti ja säännöllisesti. Älä kuitenkaan ota myös stressiä tästä, sillä jo se että vähennät alkoholin käyttöä parantaa terveyttäsi hurjasti. Olet karkkipussisi ansainnut! Itselleni oli myös hyötyä meditaatioita ajatuksieni selventämiseksi.  

8. Tutusta alkoholittomiin juomiin 

Suhtauduin aluksi hyvin skeptisesti alkoholittomiin juomiin. Ajattelin, että en kaipaa alkoholin makua tai tunnelmaa. Kuinka väärässä olinkaan! Tuo aivan extrafiilistä korkata alkoholiton siideri tai olut. Suosittelen erityisesti niihin hetkiin, kun normaalisti nauttisi muutaman juoman. Alkoholittomat juomat saavat sinut parhaimmillaan ajattelemaan, että mihin tarvitset edes alkoholia.  

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *