Monet käyttävät alkoholia rentoutuakseen ja unohtaakseen arjen kiireet ja stressin. Alkoholista tulee rentoutumiskeinona helposti tapa ja niin sanottu ansaittu palkinto viikon tai päivän suorituksesta.  

Kuinka monta kertaa olet kuullut, että olen ansainnut tämän lasin? Alkoholia ei kuulu eikä pidä ansaita. Se asettaa helposti alkoholin rooliin, jossa se on muiden rentoutumiskeinojen yläpuolella. Et ole ansainnut alkoholista aiheutuneita huonompia yöunia tai sumuista oloa. Olet ansainnut rennon ja levänneen olon.  

Törmään itsekin päivittäin kuviin, jossa kylpyammeen reunalla on viinilasi tai takkatulen loimutessa kirjaa lukiessa vieressä on punaviinilasi. Nämä maalaavat meille myös kuvaa, että alkoholi kuuluu rentoutumiseen.  

On ihan totta, että muutama lasi alkoholia saa mielemme ja kehomme rentoutumaan paremmin hetkellisesti. Välillä alkoholin nauttiminen voi olla ihan hyvä ratkaisu nautinnon kannalta, mutta tärkeintä taas olisi tiedostettu päätös. On tärkeää oppia rentoutumaan myös  ilman alkoholia. 

Nykyään itse ajattelen, että jos tarkoituksenani on viettää rentouttava päivä tai ilta, niin siihen ei alkoholi kuulu. Mutta mennään itse asiaan. 

Parhaat rentoutumiskeinot ilman alkoholia

Nukkuminen 

Rentoutuskeino numero 1! Hyvät yöunet tai raskaan työpäivän jälkeiset päiväunet rentouttavat takuuvarmasti ylikierroksilla käyvän mielen ja uupuneen kehon.  

Jooga/meditointi 

Tutustu kehoosi ja mieleesi joogan tai meditoinnin avulla. Meditointi tutkitusti voi vähentää ahdistusta ja parantaa mielialaa. Joogatunnin jälkeen murheen tuntuvat varmasti pienemmiltä 

Lukeminen 

Ihmiset lukevat nykypäivänä ehdottomasti liian vähän. Kirjan lukeminen on yksi aliarvostetuimmista rentoutumiskeinoista. Mikään ei voita koukuttavan kirjan lukemista ja sukeltamista täysin toiseen maailmaan hetkeksi.  

Ystävien seura 

Ystävien seura tekee hyvää ja rentouttaa. Ehdota illaksi lautapeli- tai leffailtaa herkkujen kera.  

Hemmotteluhoidot 

Alkoholista säästetyillä rahoilla ostat helposti hoitolassa tehdyn kasvohoidon tai rentouttavan hieronnan, mutta voit hemmotella itseäsi myös kotona. Omia suosikkejani on kuivaharjaus, sauna, lämpimät suihkut, ihon perusteellinen hoito luonnonkosmetiikalla sekä kasvojen ja rintakehän guashaus.  

Liikunta 

Kunnon hikiliikunta, kävelylenkki luonnon tai venyttelytuokio kotona ovat kaikki hyviä keinoja rentouttaa kehoa ja mieltä. Tärkeintä on, että kroppa saa liikettä ja sitä kautta aivot virkistyvät. Metsässä kävely tutkitusta myös vähentää ahdistusta! 

Ruoka 

Hyvä ruoka hellii makuaistia ja tuottaa hyvää oloa. Käy hyvässä ravintolassa, tilaa ruokaa kotiin tai valmista itse herkullinen ateria. Varo kuitenkin ähkyä, se olotila ei tunnu kovin rennolta. Opettele syömään tietoisesti ja nauttimaan jokaisesta suupalasta.  

Jos näiden rentoutumiskeinojen ohelle kaipaat todella lasillista hyvää viiniä, niin go for it! Turha tehdä asioista myös liian monimutkaisia itselle, mutta tärkeintä taas jälleen kerran on tietoinen päätös 😉

Saatat pitää myös näistä

1 kommentti

Vastaa käyttäjälle Miksi juomme alkoholia? – Selvinpäin Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *