Viinanhimo iskee, kun sitä vähiten odottaa. Se hiipii taaksesi kaupassa, suihkussa tai ravintolassa.  

Eihän yhdestä annoksesta ole mitään haittaa”  

Eihän alkoholi ole minulle ongelma, miksen voisi juoda nyt”  

Juo nyt kerrankin ja rentoutu oikein kunnolla” 

Tällä kertaa juon vain muutaman, juovathan ystävänikin” 

Tuttuja päänsisäisiä lauseita silloin kun yrität vähentää alkoholin käyttöäsi. Aivoja eivät ole aina puolellasi ja yrittävät saada sinut palaamaan haitallisen addiktion pariin.  

Varsinkin alkoholin käytön tiedotamisen alkuvaiheessa viinapiru vierailee useasti. Juhlien ja aurinkoisten päivien aikana se todennäköisesti vierailee aina, jos olet joskus antanut sille valtaa.  

Se on kuitenkin vain ajatus ja mieliteko. Se menee ohi. Mitä perusteellisemmin ajatusta työstät niin sitä nopeammin opit tunnistamaan haitallisen ajatusmallin.  

Mieti hetki.  

Millaisissa tilanteissa viinanhimo useimmiten iskee? 

Kenen seurassa viinapiru kuiskii olallasi?  

Miten normaalisti toimit näissä tilanteissa

Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu. Taas klisee, mutta totta. Jotta voit vastustaa viinapirua, niin sinun täytyy muuttaa jotakin käytöksessäsi tai ajatusmaailmassasi. Valmistautua etukäteen altistaviin tilanteisiin.  

Tässä sinulle muutama vinkki siihen. 

Hengitä ja odota vähintään puoli tuntia ennen päätöstä juoda.  

Mieti tarkasti, miksi olet päättänyt vähentää alkoholin käyttöäsi. Pidä tavoitteesi kirkkaana mielessä. Oli se sitten kirkkaampi iho tai energisempi olo, niin palaa siihen. Onko tämä tilanne sen arvoinen. Jos on, niin tee päätös tietoisesti ja sen jälkeen älä mieti sitä enää.  

Tyydytä muut tarpeet 

Oletko nälkäinen, janoinen tai yksinäinen? Tekeekö mielesi jotain makeaa? Tunnustele mielitekojasi. Syö hyvä ateria, juo hyvää alkoholitonta juomaa tai laita ystävällesi viestiä. Saatamme antautua viinapirun valtaan tylsyyksissämme tai ahdistuessamme. Alkoholi ei ole ratkaisu mihinkään näihin pulmiin, vaan kokeile ratkaisun löytämistä muualta.  

Keksi muuta tekemistä 

Yritä saada ajatuksiasi muualle. Tekemisen ei välttämättä tarvitse olla inspiroivaa tai edes kovin mukavaa. Tärkeintä on, että saat ajatuksesi hetkeksi muualle. Voit esimerkiksi siivota, tehdä ruokaa, kirjoittaa tai lähteä kävelylle.  

Vältä tilanteita, jossa viinanhimo iskee 

Aluksi voi olla hyvä kieltäytyä bileistä ja muista tilanteista, jossa alkoholi näyttelee pääroolia. Kierrä kaupan houkuttelevat alkoholihyllyt kaukaa ja piilota alkoholijuomat kotona silmien ulottumattomiin. Tunnista omat tilanteesi. Ne ovat tilanteita, jossa aivot keksivät äkkiä tuhat syytä, miksi juuri tänään on hyvä päivä juoda.  

Jos viinapiru kuitenkin ottaa vallan, niin tärkeintä on, että se on tietoinen ja harkittu päätös. Muista kuitenkin, että vain tilanteita treenaamalla voit aidosta olla oman itsesi johtaja, etkä addiktion orja. Siitä saa myös valtavan onnistumisen kokemuksen, kun onnistut tietoisesti vastustamaan viinapirua. Tahdonvoimasi ja mielesi on todellakin niin vahva, että pystyt vastustamaan addiktiota! Luota vain itseesi ja tavoitteeseesi.  

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *